Horváth-Korpos Andrea, a Tótágas Bölcsőde kisgyermeknevelője először is a kötődésről, mint az ősbizalom kialakulásáról és fontosságáról osztotta meg gondolatait a jelenlévőkkel. Majd áttért a leválás folyamatára, mely gördülékenyebben megy végbe, ha a gyermeknek már van egy kialakult napirendje, napi rutinja, ami biztosítja számára az állandóságot és az érzelmi biztonságot. A bölcsődébe való beszoktatást megelőzi a családlátogatás, amely során a gyerkőc saját, természetes közegében találkozik a leendő kisgyermeknevelőjével, és ez az alkalom minkettőjük számára segíti is a későbbi kapcsolódást és könnyebb beszokást az intézménybe. A bölcsödébe kerüléskor a szülőkben leggyakrabban az a kérdés merül fel, hogy vajon kitalálja-e a nevelő, hogy miért sír, miért nyűgös éppen a gyermeke? Vajon meg tudja-e vígasztalni? Andi megnyugtatta a jelenlévőket, hogy bár mindenkinek lehet rosszabb napja, mégis a szülővel való két hetes fokozatos beszoktatás idővel segíti csökkenteni a gyermekek félelmét, az elválás nehézségeit. A kisgyermeknevelők pedig megpróbálják maximálisan kielégíteni a kisgyermekek igényeit.

Csesznegné Szodin Orsolya, az Arany János Általános Iskola tanítója is hangsúlyozta, hogy az egyik legfontosabb tényező az intézményes nevelés során, a gyerek-pedagógus-szülő hármasának egysége, a gördülékeny, őszinte kommunikáció és kapcsolattartás. Az oktatási intézmény kiválasztásakor tanácsos felkeresni az iskolákat, megismerni azok szokás- és szabályrendszerét, és ami talán a legfontosabb, benyomásokat szerezni az ott dolgozó pedagógusokról. Mindezek tudatában talán könnyebb jó döntést hozni, hiszen a gyerekek a napjuk túlnyomó részét az intézmény falai között fogják tölteni. Orsi frappáns ötletekkel, tanácsokkal látta el az anyukákat, hogyan tudnak a hétköznapokban játékos módon felkészülni az iskolai elvárásokra. Nagyon fontos a finommotorika fejlesztése, ami a biztos ceruzafogást eredményezi, emellett sokat beszélgetni, mely által bővül a szókincs, fejlődik a beszédkészség, illetve ahhoz is adott tippeket, hogy a mindennapi tárgyakkal hogyan tudjuk előkészíteni a matematikát, fejleszteni a számolást.

Sok-sok kérdés és gondolat merült fel a szülőkben is, melyeket átbeszélve talán mindenki kicsit bátrabban vág bele a következő nevelési és tanítási évbe.

Nagyon köszönjük Andinak és Orsinak, hogy eljöttek hozzánk! Egy igazán tartalmas délelőttöt köszönhetünk nekik!