“A gyermek a legtökéletesebb teremtmény, mert egyedül ő tudja megalkotni saját egyéniségét. A gyermek lelke lágy viaszhoz vagy fehér papírhoz hasonló, ahová magának a gyermeknek kell belevésni a képzeteket.” (Maria Montessori) 

Mittli Éva klinikai gyermek szakpszichológus gyakori vendége Baba-mama délelőttjeinknek, ezúttal a játékról, mint a gyerekek elsődleges tevékenységéről és fejlesztő hatásairól beszélgetett az anyukákkal. Éva a Montessori-szemlélet ismérveit vette legelőször górcső alá. Ez a pedagógiai irányzat a gyerekek fejlődését, érdeklődését helyezi az előtérbe, emellett a minél korábbi önállóság támogatása és ehhez a megfelelő környezet kialakítása is elődleges. Maria Montessori szemlélete az önálló tanuláshoz és a világ felfedezéshez biztosít eszközöket. A Montessori-szemléletű közeg, játéktér lehetőséget nyújt a gyermeknek arra, hogy aktív résztvevővé váljon saját fejlődésében és megerősítse a magabiztosságát. Az eszközök kialakításánál fontos szempont, hogy biztonságos, könnyen hozzáférhető, szép, egyszerű, letisztult legyen és természetes anyagokból, mint pl. a papírból, fából, pamutból készüljenek. A könyvek esetében is a valósághű, realisztikus ábrázolást helyezi előtérbe.

Ahogy Éva elmondta, minden játék fejleszt és éppen azt a területet fejleszti, amire használjuk. Mindig fejlettségi szintnek megfelelő játékot válasszunk (ne legyen túl nehéz, ne legyen túl könnyű) és ezeket tematikusan bontsuk, rotáljuk. Vannak a mindennapi életre felkészítő játékok, érzékelést és észlelést fejlesztő, az írást, olvasást, matematikai készségeket fejlesztőek és a holisztikus, vagyis a világ megismerését támogató eszközök.

A későbbiekben beszéltünk még a nyílt- és zártvégű játokokról, a szerep- és szabályjátékokról, a kreativitáshoz kapcsolódó eszközökről.  Az első 3-4 évben a gyermekek leginkább a mozgás által fejlődnek, ennek megvalósulását kell elősorban biztosítani és támogatni különféle eszközökkel.

Ahogy a szakember is kiemelte, figyeljünk arra, hogy ne halmozzuk el a gyerekekeket játékokkal. Az „Egyszerűbb gyermekkor” című könyv is segít ennek a mindennapi megvalósulásában, ami viszont már a Waldorf módszert emeli ki (természetes anyagok használata, munkára és alkotásra alkalmas eszközök biztosítása, játékok számának leredukálása).

Ami a legfontosabb, hogy mindig biztosítsuk a szabad játék lehetőségét a gyermekek számára: akkor és úgy, ahogy szeretnék, természetesen biztonságos határok között.


H K Sze Cs P Szo V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22

A Móra Ferenc Városi Könyvtár és Múzeum weboldalán a nagyobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie-kat) használunk. 
A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát.